01 April, 2010

Acuan Ais Krim Daripada Tupperware


Semasa aku balik kampung baru-baru ni, habis semua barang aku selongkar. Tiba-tiba terjumpalah pulak dengan barang Tupperware ini.

Kalau ikut sejarah, barangan Tupperware ini mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1963 iaitu kira-kira 47 tahun yang lalu. Akupun belum dilahirkan lagi...

Masa dulu-dulu cara perniagaan Tupperware ni ialah dengan cara buat 'party' atau lebih dikenali dengan 'Party Tupperware'. Memang cukup popular masa itu dalam era-era 70an.

Tuan rumah yang terpilih akan menjemput jiran-jiran ke rumah bagi tujuan mempromosikan barangan Tupperware ini. Masa inilah kalau hendak tukar barangan Tupperware yang rosak dengan yang baru pun boleh. Maka ramailah surirumah yang aku tengok sendiri dengan sengaja 'merosakkan' Tupperware masing-masing yang sedia ada untuk ditukarkan dengan yang baru...

Ada jamuan ringan sekali, yang paling popular bihun goreng la.. Lepas tu tuan rumah tadi akan diberi cenderahati berupa barangan Tupperware oleh dealer tersebut..

Sekarang pun barangan Tupperware ni masih lagi dijual, tetapi pembeli boleh membuat pesanan melalui katalog atau online pun boleh.

Pengaruh Tupperware ni cukup kuat sehingga kinipun asalkan apa-apapun bekas palstik orang akan panggil 'Tupperware' walaupun ianya bukan jenama Tupperware.. Lebih kurang macam Colgate dengan ubat gigi lah.

Kalau tak silap aku barangan Tupperware yang aku nak tunjukkan ni dah berusia melebihi 40 tahun. Sebab dari aku kecil lagi benda ni dah ada. Pernahlah aku merasa aiskrim dari acuan ini dulu-dulu.



Acuan ais krim daripada Tupperware. Ada 6 acuan kesemuanya.



Pandangan dari atas.



Ini pula tapak acuan.



Isikan apa-apa air manis yang kita suka. lepas tu masukkkan ke dalam peti ais di bahagian sejuk beku, bila dah beku, siaplah.. Ala-ala buat Aiskrim Malaysia gitu.





Ini yang paling aku teruja sekali. Ada tertulis Orlando, Florida, U.S.A.


Nota: Kepada semua pengunjung yang dihormati, setiap hari sepanjang bulan April ini hampir kesemua entri yang akan dipaparkan lebih bertumpu kepada barang-barang lama koleksi peribadi, keluarga dan rakan-rakan yang cukup sentimental dan penuh nostalgia. Jadi jangan lupa untuk berkunjung lagi selepas ini. Sebarang komen dan maklumat tambahan daripada anda amat dihargai. Terima kasih. - Blues Riders




0 Any comments?:

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'